منزلت و نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام

منزلت و نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام

آیین افتتاح دومین مرحله از دوره‌های تربیت مدرسین مرجع دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۵/۶/۱۳۹۵ در محل پردیس حضرت معصومه (س) دانشگاه فرهنگیان شهر مقدس قم برگزار گردید. سخنران و میهمان ویژه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و از اعضای هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان بودن که درباره «منزلت و نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام» به سخنرانی پرداختند. ایشان اختلاف مکاتب فکری مختلف درباره نقش و جایگاه عالمان و معلمان را ناشی از اختلاف دیدگاه‌ها درباره حقیقت و چیستی علم و غایت آن دانسته و افزودند: هر یک از مکاتب جامعه‌گرا، فردگرا و رویکرد انتقادی، کارکرد اصلی علم را به ترتیب جامعه‌پذیری، اهتمام به فردیت و فرهنگ و ارزشهای نظام لیبرال دموکراسی، نقد و افشاگری و رهایی بخشی می‌دانند. در دو دیدگاه نخست، علم در حد دانش آزمون‌پذیر به رسمیت شناخته می‌شود و ارزش، جدا از دانش در نظر گرفته می‌شود؛ و در دیدگاه سوم نیز هرچند علم آمیخته با ارزش است، لکن چنین علمی از جهان واقع خبر نمی‌دهد، بلکه در واقع مولود میل و اراده‌ و منافع افراد و طبقه حاکم است. دربرابر، در فهم اسلامی ما علم نه تنها فقط دانش آزمون‌پذیر نبوده و شامل حوزه ارزشها و دیگر سطوح معرفت هم می‌گردد، بلکه ارزش علم نیز ارزش ابزاری صرف نیست. علم نه تنها این شناخت را به انسان می‌دهد که مقصد و هدف از زندگی، خداوند است، بلکه راه رسیدن به او نیز هست، زیرا فاصله ما و خداوند، فاصله‌ای از جنس زمان و مکان نیست. طی مسیر ما به سوی او از جنس سلوک علمی و گذر از غفلت به تنبه است.

در این مراسم پیش از سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا صادق‌زاده ضمن خیر مقدم به اساتید شرکت کننده در دوره‌ها ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره‌ها در شهر مقدس قم، اظهار داشتند هرچند این دروس از افتخارات دانشگاه فرهنگیان است، لکن همگی باید دقت داشته باشیم که ساماندهی و اجرای نامناسب این دروس می‌تواند باعث ایجاد ذهنیت‌های نادرست از آنها شده و آینده آنها را تهدید نماید. همچنین، حجت الاسلام دکتر علی لطیفی سرپرست پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی مسائل مربوط به این دروس، از آموزش مدرسین، تهیه و تولید منابع و ایجاد ساختار مناسب برای ساماندهی این دروس در استان به عنوان اولویت‌های دانشگاه نام بردند.

لازم به ذکر است که دومین مرحله از دوره‌های تربیت مدرسین مرجع دروس تعلیم و تربیت اسلامی، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ شهریورماه در شهر مقدس قم برگزار گشته و مدرسین منتخب سراسر کشور در کلاسها و کارگاه‌های مربوط به سه درس «نظام تربیتی اسلام»، «نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام» و «فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران» شرکت خواهند نمود.

 

دانلود صوت جلسه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *