بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰

بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰

ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ در قم بررسی شد
همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند ۲۰۳۰ به همت پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
 IMG15372543

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی به همراه بررسی متن سند ۲۰۳۰ پیش از ظهر چهارشنبه با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و سینا کلهر مدیر کل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نظرات خود را ارئه کردند.

در آغاز حجت الاسلام علی جعفری دبیر علمی همایش بررسی ابعاد آموزشی فرهنگی سند ۲۰۳۰ در زمینه علت برگزاری این همایش گفت: تصمیم لازم در زمینه سند ۲۰۳۰ گرفته شده است اما این تجربه موجب شده است در آینده هنگام مواجه با چنین پدیده هایی به صورت بهتری عمل شود بنابراین بحث ها در زمینه بررسی این سند آغاز شده است.

وی ادامه داد: حساسیت روحانیت نسبت به سندهای بین المللی دارای سابقه تاریخی است که قرارداد دارسی و ماجرای فتوای میرزای شیرازی همچنین قرارداد رویتر و حساسیت ملاعلی کنی  از آن جمله است؛ زمینه ساز انقلاب اسلامی نیز یک قرارداد بین المللی به نام کاپیتولاسیون است که منجر به حساسیت امام خمینی(ره) گردید.

دبیر علمی همایش بررسی ابعاد آموزشی فرهنگی سند ۲۰۳۰ اضافه کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز در سال ۸۰ کنوانیسیون رفع هرگونه رفع تبعیض عیله زنان در مجلس ششم به تصویب رسید که در قم به ویژه از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات زن حوزه علمیه واکنش هایی نشان داده شد.

وی خاطرنشان کرد: اما در زمینه سند ۲۰۳۰  حساسیت مراکز دانشگاهی و حوزوی نسبت به گذشته کمتر بوده و عکس العمل مناسبی از روحانیت مشاهده نشده است بنابراین رهبرمعظم انقلاب نقش تعیین کننده را ایفا کرد و تلاش کرد تا از تأثیرت منفی این سند در آینده کشور بکاهد؛ بنابراین بررسی این سند از حیث افول و کاهش حساسیت روحانیت نسبت به این اتفاق ضروری است تا نسبت به آینده در مواجهه با چنین پدیده هایی از دغدغه بیشتری برخوردار باشد.

در ادامه سینا کلهر به بیان نظرات خود پراخت و گفت: سند ۲۰۳۰ کنار نگذاشته نشده بلکه سند ۲۰۳۰ آموزشی که تمامی انتقادات مطرح شده مربوط به آن است کنار گذاشته شده است؛ سند ۲۰۳۰ برنامه ای ۱۵ ساله برای تغییر جهان است که همچنان اجرا می شود و مورد اعتراض نیز قرار نگرفته است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: چهارمین هدف سند ۲۰۳۰ در زمینه آموزش کیفی است که در ذیل این هدف سند دیگری مربوط به بیانیه این چئون و پس از آن برنامه کشوری به نام برنامه ملی آموزش نوشته شده است که این دو سند محل اعتراض است.

پس از کلهر حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا نظرات خود را ارائه کرد و گفت: سند ملی آموزش ملی ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران با رأی اجماع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف شد تا در چارچوب ذیل اسناد جمهوری اسلامی ایران از جمله تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مسأله سند ۲۰۳۰ چند ماهی مورد توجه قرار گرفت اما به رغم این که این مسأله ختم شده است بازبینی و تأمل در این ماجرا به تجربه ما در مدیریت و برنامه ریزی کشور می افزاید واز سوی دیگر کاستی ها و نقص هایی که در زمینه کار وجود داشته است را آشکار می کند و امکان پیشگیری از این نقص های را محیا می کند.

گفتنی است، گزارش کامل همایش بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی به همراه متن سند ۲۰۳۰ بزودی از سوی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد.

زمان:۹۶/۳/۳۱    ساعت:۱۵:۳۲

لینک خبر

 http://www.rasanews.ir/detail/News/506783/17

 

لینک تماشای ویدئو « نشست بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند ۲۰۳۰» در آپارات:

http://www.aparat.com/v/X3PFl

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *