۰۰خدمات متقابل اسلام و ایران” : نقد روایت مطهری از ناسیونالیسم ایرانی

۰۰خدمات متقابل اسلام و ایران” : نقد روایت مطهری از ناسیونالیسم ایرانی

“خدمات متقابل اسلام و ایران” : نقد روایت مطهری از ناسیونالیسم ایرانی

۲۹ فروردین سمینار بازخوانی “خدمات متقابل اسلام و ایران” : نقد روایت مطهری از ناسیونالیسم ایرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ساعت ۸ الی ۲۰ در سالن حکمت برگزار میگردد.

مطهری ، هویت ملی و ناسیونالیسم
مطهری ، هویت ملی و ناسیونالیسم
حمید پارسانیا
مفهوم ملت در معنای تاریخی آن – در مقابل نحله – بر مجموعه ای از انسان ها اطلاق می شود که بر مدار املای الهی و وحی خداوند وحدت و انسجام پیدا می کنند .
فارابی در رساله المله ،ملت را همان مدینه فاضله می داند از دیدگاه او عقل و وحی مراتب ظهور حقیقت واحده ای هستند. وحی الهامی است که صاحب عقل مستفاد به عنوان رییس اول ویا رییس مماثل از آن بهره می برد . و عقل مفهومی در مراتب تجریدی و تجربی خود ،درتعامل با عقل مستفاد و وحی خصوصا در شرایط غیبت رییس مماثل، کنش های مدینه فاضله را که همان ملت است سازمان می دهد .
از منظر فارابی مدینه فاسقه باعدول عملی ومدینه ضاله باتحریف نظری و مدینه جاهله با حذف معرفت عقلی و وحیانی پدید می آید .
در دوران معاصر به دلایل اجتماعی ، تاریخی قابل بررسی، در فارسی کلمه ملت معادل nation و ملی گرایی معادل ناسیونالیسم قرار گرفته است و این در حالی است که در زبان عربی برای ترجمه آن از شعب ، قوم و مانند آن استفاده کرده اند .
کلمه nation ریشه در کلمه ناسیو دارد و ناسیواز تبار و خون مشترک حکایت می کند و لکن معنای مدرن آن محصول بازخوانی و بازسازی صورت تاریخی کلمه است . بعد اجتماعی این کلمه در گذشته تاریخ بیشتر از یک تفسیر اسطوره ای بهره برده است . این کلمه در جهان مدرن با چشم پوشی از ابعاد قدسی هستی، هویتی سکولار و دنیوی پیدا کرده است و ترجمه فارسی آن به ملت با آن که خود محصول برخی از عوامل اجتماعی و تاریخی است چالش های فرهنگی و معرفتی و هویتی مهمی را در تاریخ معاصرایران به دنبال آورده است و شهید مطهری بحث انتقادی خود را نسبت به ناسیونالیسم برای تبیین و حل همین چالش ها سازمان داده است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *